De gemeenteraad van Zoetermeer heeft maandag 10 november de begroting voor 2026 vastgesteld. Volgens het college van burgemeester en wethouders blijven de lasten voor inwoners en ondernemers nagenoeg gelijk aan die van 2025.
Wethouder Jan Iedema van financiën kijkt tevreden terug op de afgelopen bestuursperiode. “We hebben veel projecten afgerond en nieuwe trajecten opgezet. Daarbij gaat het niet alleen om geld, maar ook om hoe we wonen, werken en samenleven in onze stad,” aldus Iedema. Hij benadrukt dat de begroting met oog op de onzekere rijkssubsidies zorgvuldig is opgesteld, zodat inwoners en ondernemers niet voor verrassingen komen te staan.
De begroting 2026 maakt onder andere extra middelen vrij voor kwetsbare wijken, zorg en bestaanszekerheid. Ook wordt er geïnvesteerd in duurzaamheid, mobiliteit en het behoud van verenigingen en vrijwilligersinitiatieven. Tegelijkertijd worden interne kosten waar mogelijk verlaagd, zodat de stad financieel gezond blijft.
Volgens Iedema blijft Zoetermeer zich bovendien sterk maken bij het rijk voor voldoende financiering van gemeentelijke taken. “Onze ambitie is de stad in balans houden, ook in een wereld die allesbehalve stabiel is,” zegt de wethouder.
De volledige Programmabegroting is beschikbaar op https://www.zoetermeer.nl/programmabegroting
Bron: Zoetermeer Actief, beeld: Freepik
